План-конспект урока английского языка по учебнику Ю.В. Ваулина, Д. Дули «Spotlight»
английского языка по учебнику Ю.В. Ваулина, Д. Дули «Spotlight»
ТЕМА (сюжет): 1. Hanging out. 2. Landmarks of the British Isles.
ЦЕЛИ:
Образовательные: 1. Содействие общему образованию учащихся;
2. Познакомить учащихся с географией Великобритании.
Развивающие: 1. Формировать иноязычные речевые механизмы слухового и зрительного восприятия, прогнозирования, выбора и комбинирования;
2. Развивать культуру умственного труда (планировать высказывание, подбирать материал, использовать опорные конспекты).
Воспитательные: 1. Поддерживать интерес к учению и формировать познавательную активность;
2. Содействовать формированию у учащихся интереса к культуре и народу страны изучаемого языка;
3. Воспитывать культуру общения.
ПРАКТИЧЕСКИЕ ЗАДАЧИ:
1. Учить читать текст про себя с общим охватом содержания;
2. Совершенствовать умение задавать вопросы к прочитанному тексту;
3. Учить догадываться о значении новых слов;
4. Учить понимать текст со слуха, несмотря на наличие в нем незнакомых слов;
5. Учить составлять рассказ по аналогии с текстом-образцом;
6. Учить давать оценку событию, выражать свое мнение;
7. Учить высказываться в диалог по ситуации;
8. Проверить умение отвечать на вопросы, задавать вопросы;
9. Учить употреблять структуры с глаголами в настоящем времени;
10. Проверить умение использовать Present Simple/Present Continuous.
ЯЗЫКОВОЙ МАТЕРИАЛ:
1. Новые слова по теме: «Free time activities» and «Landmarks of the British Isles»;
2. Для повторения: грамматические структуры Present Simple and Present Continuous.
УЧЕБНЫЕ ПОСОБИЯ: наглядные пособия, карты, таблицы, презентация.
ХОД УРОКА:
I. Подготовка учащихся к иноязычной речевой деятельности.
T: Good afternoon, children. Today we will get to know with new words, talk about your free timе, learn about the sights of Great Britain, and learn how to tell about the sights ourselves.
So our theme is hanging out. Look at the photo, it is about our topic. How do you think our theme is translated?
P1: Maybe «развлекаться, тусоваться»?
Т: That right!
1. Речевая зарядка: Режим: T – Cl; T- P1, P2, P3
But first we will start our lesson with a speech warm-up. Look at the screen!
First I pronounce, and then all together!
· T: What's the weather like today?
· P1: It’s not fine.
· T: Is the sun shining?
· P2: No, it isn’t.
· T: Is it raining?
· P3: No, it isn’t, but it is going to rain.
Please, repeat after me!
(Сначала хором, потом индивидуально)
Повторение и закрепление грамматического материала: Режим: T – Cl
T: Please tell me, what times can we see in our speech exercises?
P1: Present Simple and Present Continuous.
T: Good! Remember that we use Present Simple when we talk about regular actions and states.
Verb Forms:
I, we, you, they + V
He, she, it + Vs
Аuxiliary verbs:
I, we, you, they – do
He, she, it – does
Time expressions:
Always, usually, sometimes, often, r every day/ year/week , never
For example: The boy lives in the country.
Children like chocolate.
Present Continuous
Обозначает:
-
Fixed arrangement in the near future (заранее запланированное действие в будущем)
Action happening now (действие происходящее в данный момент)
Формула образования:
-
Am, is, are + Ving
-
I am ; he, she, it is ; we, you, they are
Time expressions:
Now, at the moment
For example: I always run.
I'm running now.
She often writes poems. At the moment she is writing a letter.
(Если остается время, то выполняем задания)
II. Аудирование текста «Kelly and Jamie tell us about their coolest spots in Sydney, Australia. » + III. Семантизация новой лексики по теме:
Режим: T - CL
Т: Good job! Let's get to work! Please open your book, page 10 №2.
Look at the pictures. Picture № 1 - do you know this building, which is located in Australia?
P1: Yes, this is The Sydney Opera House.
Т: Yes, that right. Let's imagine if you were in Sydney, what would you do in your free time?
P2: I think we can do a lot of things in Sydney. We can go shopping, go for coffee…
T: Or we can also go surfing, and in the evening we can go to the cinema or to the theatre.
Sure! Well done!
Now read the text to yourself and then fill in the gaps with the prepositions. That is 2b.
-Are you ready?
- Yes.
- Do you have any problems?
P4: I don’t know some new words.
T: I just want to talk about new words! Look at the screen. How сan we translate our highlighted words?
P1P2P3:
1) spot - place (место)
2)
including (prep): example of a number of things
- (включая,
в
том
числе)
3)
surfing - a type of water sport using a board
to
ride waves - (сёрфинг)
4)
skating gear: equipment (оборудование)
used for skating
- (принадлежности
для
катания
на
коньках)
Repeat after me… Write these words in your dictionaries!
Okay, let’s check and listen. Pay attention to prepositions. (Включается аудирование)
Do you have any questions?
P3: No
T: Now you need to answer whether the sentences are correct or not.
1) Katy says that her coolest spot is Manly Skatepark
False
2) In Darling Harbour you can visit to the fantasy world of Jacobs Toymaker
True
3) Jamie is crazy about one thing for Manly Skatepark
True
4) Jamie skates once a week
False
I want to commend you for a great job! Now take the roles of Kelly and Jamie. Tell each other about your favourite place in Sydney, what you do there and how you like it. You can use words from ex. №1
For example:
A:
Hi, Jamie. My name’s Kelly.
B:
Hi, Kelly.
A:
What’s your favourite day out in Sydney?
B:
My favourite day out is a day at Manly in
Sydney.
A:
Why do you like Manly?
B:
I like it because there are lots of things to do.
A:
What kind of things do you do there?
B:
I hang out with friends and we go surfing or
we
go to Oceanworld.
A:
What do you like most about Manly?
B:
What I like most about Manly is the Skatepark.
A:
Sounds like a fun place … etc.
IV. Чтение текста Режим: T – Cl; T- P1, P2, P3
1. T: So now we will learn about the UK and its showplaces. (It’s page 11)
What do you think our texts will be about?
P4: About the castles and towers.
T: Sure!
2. Let's remember the map of the British Isles. Look at the map. Tell me the countries and their capitals.
P1: Ireland — Dublin, Scotland — Edinburgh;
P2: Northern Ireland — Belfast, Wales — Cardiff, England — London
T: Good! Well, imagine that you are on a guided tour. What questions would you ask the guide? Think about it and read the texts, so after reading write down the questions in your notebook. I give you 5 minutes for this task
Are you ready?
P: Yes
T: So there is listening of these texts. Pay attention to new words and try to find answers to your questions. (Включается аудирование)
T: Have you found answers?
P6: Yes.
VI. Автоматизация новой лексики. Режим: T – Cl
Well done! Now pay attention to our new vocabulary. How do we translate these words?
For
example:
1) date back (exp): come from the time - (восходить,
брать
начало);
2)
fortress (n): a type of castle - (крепость);
(Дальше
дети
пытаются
сами):
3)
spooky (adj): scary - (страшный,
жуткий);
4)
ghost (n): an imaginary image of dead people - (привидение,
призрак);
5)
medieval (adj): the period that dates back to the Middle Ages -
(средневековый);
6)
tower (n): a tall narrow building, often part of a
castle
- (башня);
7)
view (n): what you see from a place - (вид);
8)
unique (adj): the only one of its kind - (уникальный);
9)
extinct volcano (exp): a volcano that is no longer
active
- (потухший
вулкан);
10)
guarded by (exp): protected by - (охраняемый
кем-либо);
11)
raven (n): a black bird like а
crow - (ворон);
12)
legend (n): a very old popular story - (легенда).
Perfectly! You did a very good job! Your questions will come in handy now. Ask them to your partner, you should base on the text.
For example:
-
Where’s Conwy Castle?
-
This castle is in Gwynedd.
I give you 5 minutes for this task.
VII. Обработка нового грамматического материала и использование его в аудировании (чтении, говорении): T- P1, P2, P3
Now I'm dividing you into 3 teams. I give each group one picture of the castle. You should describe your castle using our new words. Approximately 7 sentences from each group.
I give you 10 minutes for this task
№1
№2
№3
(слушаю каждую группу)
VIII. Заключительный этап урока:
1. So thank you so much for your work! Your homework: page 11 № 5 (book). You should write about one attraction in Russia. Use our texts as a sample. You can use the Internet to find information. Approximately 10-15 sentences.
The plan of writing:
-
the names of the attraction
-
where it is located
-
the description (unique, spooky, etc.)
-
whether there are legends.
2. T: What have we learned today?
P1: In our lesson we learned how to talk about our free time, about the sights of Great Britain.
T: And what did you like and remember the most from our lesson?
P1P2.. – We worked in pairs and in groups, described pictures.
Do you have any questions?
P2: No
T: I think you've done your job successfully! So the lesson is over! Good bye!
- Международный вебинар «Обучение грамоте старших дошкольников с помощью развивающих игр В. В. Воскобовича: практика реализации ФГОС и ФОП ДО»
- Вебинар «Речевое развитие детей дошкольного возраста в разных видах деятельности (ФГОС ДО)»
- Вебинар «Социально-коммуникативное развитие детей дошкольного возраста в условиях реализации ФОП ДО и обновлённого ФГОС ДО»
- Вебинар «Современные технологии речевого развития детей дошкольного возраста: синквейн, мнемотехника, ТРИЗ, РТВ»
- Международный вебинар «Волонтёрство и новые воспитательные практики в школе»
- Вебинар «Кинезиологические игры и упражнения в развитии психических процессов дошкольников»